Det er vigtigt at kende forskellen mellem junk- og spammails.

Spammails er dem du reelt set ikke har tilmeldt dig, mens junkmails er dem du faktisk har "skrevet under på" gerne at ville modtage - oftest i forbindelse med konkurrencer, hvor man accepterer kilometervis af betingelser.

Mange firmaer laver netop konkurrencer med henblik på, at lokke en masse privat information ud om folk, og sælger da disse infomationer til interesserede købere. Typisk vil junkmails være meget enslydende, dvs. du måske får daglige tilbud om lån, telefoner m.m., mens spammails kommer sporadisk med forskelligt indhold og mistænksomme links. Junkmails vil du derfor enten direkte eller indirekte have accepteret at modtage.

Junkmails kan vi i mindre grad stille noget op imod, da de typisk følger gængse standarder og tilbyder frameldelse. Derfor vil det ofte ikke hjælpe, at justere dine spamfiltres styrke.
 
Der er gerne følgende to muligheder:
 
- At du følger de forskellige frameldelseslinks, som du kan komme i nærheden af.
- At du opretter en ny emailkonto (adresse) sideløbende, som du over en periode tager i brug som ny primær konto.

Vi fraråder desuden, at man markerer junkmails som spam, da dette vil svække spamfilterets funktionalitet og give store gener i forbindelse med mail-indeksering.

Du kan nulstille adgangskoden til din emailkonto gennem dit domænes kontrolpanel.

Først skal du åbne din browser og skriv http://dit-domæne.dk:8080. (husk at udskifte dit-domæne.dk, med dit eget domænenavn).
Indtast de administrative koder, som du modtog ved oprettelsen af dit webhotel.

login

Under fanen email -> email mailbox har du nu mulighed for at redigere din mailkonto og indsætte et nyt kodeord.

Generelt findes nedenstående indstillinger i dine avancerede indstillinger i mailprogrammet. Nedenfor vises lokationen i Outlook.

For at aktivere kryptering (TLS), bør du åbne Outlook og tilgå Filer.

Filer

Dernæst tilgås Kontoindstillinger.

Kontoindstillinger

Rediger din konto.

Rediger

Vælg Flere indstillinger

Flere indstillinger


Tilgå fanen Avanceret og aktivér TLS for både ind- og udgående post.

TLS

Til slut vælges OK i ovenstående vindue, efterfulgt af Næste og til slut Udfør.

1. Tilpasning af spamfilterniveau

Det er muligt, at indstille spamfilterniveauet i eControlPanel som beskrevet her.

2. Whitelist/blacklist

Ligeledes er det i eControlPanel muligt enten at whiteliste eller blackliste specifikke mailadresser som beskrevet her.

3. Sortering i mailprogram

Et alternativ til ovenstående metoder er, at markere mails som spam i sit mailprogram.

Her er det vigtigt skelne mellem junkmails og spammails, da vores spamfilter lærer på baggrund af emails, som vha. IMAP servicen overføres til mappen uønsket post/junk.

Før du begynder

I denne guide henviser vi til dit domænenavn med dit-domæne.dk.
Dette skal hver gang erstattes af dit eget domænenavn.

Åben din browser og skriv http://mail.dit-domæne.dk:8080.
Indtast de koder, som du modtog ved oprettelsen af dit webhotel.

login



Når du er logget ind på dit eControlPanel vil det være muligt at ændre koden dor din bruger. For at ændre denne skal du tilgå fanen Tools og derefter trykke Password and Language.

sprog

Vi anbefaler at have kendskab til DNS-konfiguration, for at nemmest muligt at konfigurere DKIM.

DKIM aktiveres ved at logge på dit domænes kontrolpanel. Her skal du tilgå fanen Email -> Domain. Klik på maildomænet i oversigten og klik på DomainKeys Identified Mail (DKIM):

Aktiver DKIM

Dernæst skal vi sætte flueben i enable DKIM, samt klikke på Generate DKIM Private-key. Det kan være nødvendigt at gemme og åbne maildomænet igen, for at se DNS-records indhold:

Opret key

Til slut skal vi oprette TXT-recorden ud fra ovenstående billedes oplysninger og når det er udført, er maildomænet sikret - se eksempel her:

Opret DNS record
Hvis en mailkonto har opbrugt al sin plads er det muligt at udbedre problemet på en af følgende måder.

1. Slet mails i mailprogrammet

Hvis din mailkonto har opbrugt sin plads, er det muligt at rydde op i dine mails i dit mailprogram, hvis du benytter IMAP, da der så slettes direkte på serveren. Husk at slette indholdet i mappen Slettet post, for at være sikker på det ikke længere fylder på kontoen.

2. Slet mails via webmail

Det er også muligt at logge på webmailen og rydde op i mailen der - webmailen kan findes på WebMailHome.

3. Juster quota via kontrolpanelet

En tredje mulighed er at logge på dit kontrolpanel: http://dit-domaene.dk:8080. Her kan du under fanen Email -> Mailbox quota se en oversigt over dine konti samt tildelt og brugt plads for hver konto. Ved at klikke på en given konto kan du justere den tildelte mængde plads for den pågældende konto.


4. Tilkøb af mere plads

Sidst men ikke mindst er det muligt, at tilkøbe ekstra plads til et eksisterende produkt eller opgradere til en større løsning. Begge dele håndteres under vores kundecenter, når du viser detaljerne for dit hotelprodukt.

Det er rigtig vigtigt at du laver et stærkt kodeord, så det ikke er så nemt opsnappe. Årsagen er, at der er mange angreb på emailkonti og en usikker kode, såsom 12345, er meget nem at gætte.

 

Koden bør indeholde følgende elementer:
• Store bogstaver (A, B, C)
• Små bogstaver (d, e, f)
• Tal (1, 2, 3)
• Minumum 8 karakterer
• Specialtegn, som kan omfatte: ( ) [ ] , . < > ; : ' " ? / | ` ~ ! @ # $ % ^ & * _ - + =

Før du begynder

I denne guide henviser vi til dit domænenavn med dit-domæne.dk.
Dette skal hver gang erstattes af dit eget domænenavn.

Du skal logge ind på dit eControlPanel, og gå til fanen Email -> Email Mailbox.

liste over mailkonti



Klik på Tilføj ny mailbox for at oprette ny konto eller klik på en eksisterende adresse for at ændre den.

    • I feltet Name kan du indtaste dit navn eller firmanavn
    • I feltet Email indtastes adressen, som du vil konfigurere f.eks. kontakt for kontakt@dit-domæne.dk
      - bemærk at hele mailadressen vil være dit brugernavn, ovenstående brugernavn ville da være kontakt@dit-domæne.dk
    • I feltet Passwordindtastes password til den pågældende adresse
    • I feltet Quota angiver du hvor meget af din diskplads du vil tildele til denne mailbox, f.eks. 500 Mb
    • I feltet Send copy to er det muligt at indtaste en mailadresse, som vil modtage en kopi af indkommende mails
    • I feltet Spamfilter vælges Normal
    • Afkryds Enable receiving

Klik herefter på Save

opret mailkonti

Før du begynder

I denne guide henviser vi til dit domænenavn med dit-domæne.dk.
Dette skal hver gang erstattes af dit eget domænenavn.

Apple Mail

Fold afsnittet ud...

iPhone og iPad Mail

Fold afsnittet ud...

Android Mail

Fold afsnittet ud...

Generelle indstillinger

Fold afsnittet ud...


Spørgsmål og svar

Hvis du oplever problemer kan du få hjælp af vores supportafdeling på support@enavn.dk.

<
Det er helt normalt hvis du oplever at dit mailprogram kommer op og siger at den ikke kan kontrollere serveridentiteten. Det skyldes blot at du skal bekræfte det certifikat der ligger på vores server. Når du har godkendt dette vil det være muligt for dig at sende og modtage mails krypteret/sikkert med SSL.

Hertil skal du trykke på Oplysninger og dernæst Godkend oppe i højre hjørne. Identiteten skal godkendes to gange (hhv. for ind- og udgående post). Da kan du fremadrettet kunne sende og modtaget post uforstyrret.

Når du opretter en ny mailkonto i dit mail program (f.eks. Outlook) bliver du spurgt om du vil oprette en POP3 eller en IMAP konto. POP3 er oftest valgt som standard og derfor vælger de fleste den.

 

POP3

POP3 fungerer på den måde at når du åbner dit mailprogram så henter den alle de mails der ligger på serveren, ned på den computer du sidder på. Herefter slettes dine mails fra serveren. På den måde har vi ikke mulighed for at tage en backup af dine mail, hvis du skulle have brug for at få genskabt nogle mails.

Du vil kun have mulighed for at se dine mail på denne ene computer. Skulle uheldet være ude og computeren går i stykker, da vil vi ikke være i stand til at gendanne dine mails. De vil være tabt

 

IMAP

IMAP er en nyere version der blot læser dine mails fra serveren. Den går ikke ind og fjerner noget fra serveren. Dette giver dig mulighed for at opsætte din mail på flere computere, tablets og telefoner. Du vil også kunne se dine mails via din webmail uanset hvor du er i verden. Det vil nu også være muligt for os at tage backup af dine mails, og du vil ikke komme i en situation, hvor mails går tabt af den ene eller anden årsag.

 

Konklusionen må være

Du bør vælge IMAP når du skal opsætte en ny mailkonto. Især hvis du benytter flere computere til at tjekke den samme mailkonto.

Du kan dog ikke bare ændre en POP3 konto til en IMAP konto. Du skal oprette din konto på ny i dit mail program. Du må ikke slette POP3 kontoen, så vil alle dine mails gå tabt. Når den ny IMAP konto er oprettet ved siden af den gamle POP3 konto, kan du kopiere alle dine mails over på den nye IMap konto.

Hvis du har glemt adgangskoden til din mailadresse kan du sætte en ny via kontrolpanelet som beskrevet her.

Det er også muligt at ændre sin adgangskode ved at logge ind med sin mailadresse samt adgangskode via kontrolpanelet som beskrevet nedenfor:


Her kan du bl.a. ændre din kode under fanen Password.

På alle vores mailløsninger, kan man automatisk, sende igennem sit eget domænenavn.

Specifik hjælp til opsætning af mail og samtidig udgående post, kan ses under punktet Hvordan opsætter jeg min mailkonto i et mailprogram?
Du kan altid læse din mail, ved at besøge din webmail, på: https://webmailhome.com

    • I feltet Brugernavn indtastes den fuldstændige emailadresse (f.eks. info@dit-domæne.dk)
    • Herefter indtastes adgangskoden

Klik herefter på Log på.

webmail

Først skal du logge ind på dit eControlPanel med din email og den tilhørende kode. Når du er logget ind skal du trykke på fanen Autoresponder.

Her kan du skrive det autosvar du kunne tænke dig, og i hvilken periode det skal gælde.



Skal du oprette autosvar for flere konti eller for en anden, kan du også logge ind på eControlPanel med dit administratorlogin. Når du er logget ind skal du trykke på Email -> Email mailbox. Herefter skal du trykke på den mail du gerne vil lave et autosvar for. Så skal du trykke på fanen Autoresponder.

Før du begynder

I denne guide henviser vi til dit domænenavn med dit-domæne.dk.
Dette skal hver gang erstattes af dit eget domænenavn.

Klik på fanen Email -> Email alias og klik på Add new Email alias.

    • I feltet Email angives den ønskede mailadresse
    • I feltet Destination vælges den mailadresse, som indkommende mails skal sendes til.
    • Sæt hak i Active, ellers vil aliaset ikke modtage mails. 

Klik herefter på Save.

Før du begynder

I denne guide henviser vi til dit domænenavn med dit-domæne.dk.
Dette skal hver gang erstattes af dit eget domænenavn.

OBS: Vi fraråder viderestilling til eksterne adresser, såsom Gmail. Årsagen er at levering ikke kan garanteres pga. diverse sikkerhedsfunktioner i DNS. Derfor kan det være mere optimalt at oprette mailadressen som en mailkonto, hvor man fra Gmail eller sin anden udbyder, henter via POP/IMAP på den.

Hvis du ønsker at en mailadresse kun skal videresende, så kan du oprette en email viderestilling.

Gå til fanen Email -> Email forward og klik på Add new Email forward.

    • I feltet Email angives den ønskede mailadresse
    • I feltet Destination Email angives den mailadresse, som indkommende mails skal sendes til.
      Det er muligt, at angive en mailadresse pr. linje, hvis man ønsker at indkommende mails skal sendes til flere mailadresser
    • Sæt hak i Active, ellers vil dine mails ikke bliver sendt videre.

Klik herefter på Save


Dine priser

Vores primære motivation er at give dig et stærkt og sikkert miljø, som gør dig i stand til at realisere dine drømme til en overkommelig pris.

Kontrolpanel

Alle vores løsninger kommer med et brugervenligt og kraftfuldt kontrolpanel, så kan du administrere dine løsninger uden stor teknisk viden.

Renere miljø

Vi arbejder konstant på integration af hardware med lavspændings processorer og på optimering af kold luftstrøm i vores datacenter.

Teknisk viden

Vi stiller vores mangeårige tekniske erfaring til rådighed for dig. Har du brug for råd eller hjælp til dine løsninger, kan du altid regne med os.

Sikkerhed

Vi har stor fokus på sikkerhed og beskyttelse af dine data, og derfor bruger vi den seneste generation af firewall løsninger i vores netværk.

Backup

Vi tager backup af alle dine data på regelmæssig basis på flere fysiske lokationer. Er uheldet ude, har du derfor altid en brugbar backup.

Support

Har du brug for hjælp eller råd, så er vores supportteam altid klar til at yde professionel hjælp. Det er som at have sin egen dedikerede it-afdeling.

Datacenter

Vores eget private datacenter med redundant net og strøm er overvåget 24/7 af kvalificerede medarbejdere, der hurtigt tager hånd om evt. problemer.