Hvad betyder det, at mit .dk domæne er forhandlerhåndteret?

Den 20. september 2021 introducerede Punktum dk en ny service kaldet forhandlerhåndtering. Med et domæne under forhandlerhåndtering vil dit .dk domæne skulle administreres via enavns kundeside i stedet for Punktum dk's selvbetjening.

Det betyder, at du som registrant af .dk domæner fremover kan administrere følgende dele af dit domæne direkte hos enavn:

  • Skift af navneservere
  • DNSSEC
  • Autorisationskoder

I fremtiden bliver det også muligt at administrere dit domænes kontaktoplysninger.

Hvad betyder det for mine eksisterende domæner?

Dine eksisterende domæner vil ikke være påvirket af dette. Du kan forsat administrere registranthåndterede domæner via Punktum dk's selvbetjening. Ønsker du at skifte domænet til forhandlerhåndtering, kan du bestille en flytning af domænet via vores domæneformular.
Ligger dit domæne allerede hos os, kan du kontakte vores kundeservice for at få hjælp til flytningen.

Hvad betyder det for nye domæner?

Alle nye domæneregistreringer og -flytninger vil i fremtiden ske som forhandlerhåndterede domæner.
Er det første gang du registrerer eller flytter et forhandlerhåndteret domæne, så vil der blive oprettet en ny Punktum dk-konto til dig, uanset hvad der angives i feltet "Punktum dk bruger-ID". Angiver du et bruger-ID til en eksisterende konto, der råder over registranthåndterede domæner (den gamle model), vil feltet blive ignoreret. Det er ikke muligt at tilkoble forhandlerhåndterede domæner på den gamle type af konti.
Har du derimod allerede en brugerkonto hos Punktum dk, der råder over forhandlerhåndterede domæner, kan denne angives i feltet.

Fakturering af dine .dk domæner håndteres af enavn.

Kan jeg opsige enavn som forhandler?

Ja. Så snart domænet er registreret, har du mulighed for at opsige enavn (Fionia IT ApS) som forhandler via selvbetjeningen på Punktum dk.
Ønsker du at flytte domænet til en anden forhandler, kan du bruge enavns kundeside til at generere en autorisationskode (også kaldet EPP-kode), som du kan oplyse hos den nye forhandler. Dette kan også gøres via Punktum dk's selvbetjening.

Vær opmærksom på, at du ikke vil være i stand til at administrere domænet via enavns kundeside, hvis domænet flyttes til en anden udbyder, eller hvis enavn på anden måde opsiges som forhandler.

 

Har du spørgsmål til forhandlerhåndtering, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice.

  • 0 Kunder som kunne bruge dette svar
Hjalp dette svar dig?

Relaterede artikler

Kan jeg bruge internationale domæner (.com, .net eller .dk) med æ ø å?

Det er muligt at registrere .com, .net eller registrere .dk domæner med internationale tegn...

Hvad er DNS og DNSSEC?

Hvert websted har en "IP-adresse”, et langt id-nummer, som computere bruger til at finde...

Hvordan rapporterer jeg misbrug/klager af et domæne?

Hvis du oplever misbrug, eller ønsker at klage over et domæne hos os, bedes du kontakte os gennem...

Mit domæne er bestilt, hvornår kan jeg anvende det?

Vi behandler de ordrer vi modtager med det samme (også i weekenden), således at domænenavnet ikke...

Hvordan bestiller jeg et domæne?

Gennem vores domænesøgning på enavn.dk kan du søge efter et specifikt domænenavn, fx mitdomæne.dk...