Du får adgang til eControlPanel via http://dit-domæne.dk:8080. (husk at udskifte dit-domæne.dk, med dit eget domænenavn).

Hvis du besøger eControlPanel i din browser, kan du klikke på "Password lost" for at få tilsendt en ny adgangskode.



Derefter skal du indtaste din mailadresse samt brugernavn og kikke på "Send password" for at få sendt et link til nulstilling af adgangskoden.



Du skal logge ind på dit kontrolpanel, og gå til fanen Sites -> FTP-Accounts. Klik herefter på den pågældende ftp-bruger.

Under Password kan du enten selv indtaste en valgfri adgangskode eller klikke Generate Password for at generere en sikker adgangskode.

Klik herefter på Save

opret ftpbruger


Efter et par minutter kan du teste din FTP-adgang, ved at logge på med din foretrukne FTP-klient. Husk at placere filerne i mappen web.

Wordpress og andre CMS'er, såsom Joomla, kan installeres via vores kontrolpanel. Billederne nedenfor viser, hvor det installeres. Husk først at logge på http://dit-domæne.dk:8080 og tilgå fanen Sites i eControlPanel:

Klik først på Available Packages under APS Installer:

Available Packages


Klik på Wordpress på listen (eller det CMS, du ønsker at installere):

Pakker


Vælg dernæst Install this package:


Install


Da kan der vælges en række indstillinger:


Settings

Install location:  Her vælges der om der skal installeres i roden af domænet (standard), eller om en specifik undermappe skal have tilknyttet installationen.
New database password: Denne behøves ikke ændret, da systemet genererer en adgangskode til databasen.
Administrator's login: Brugernavnet til systemet - standard er admin. Denne anbefaler vi at ændre, da et andet brugernavn er mere sikkert.
Password: Vælg din adgangskode. Vi anbefaler store og små bogstaver, tal og specialtegn.
Interface language: Standard er engelsk (English), men der kan også vælges dansk (Danish), på listen. Det vil betyde at administrationssiderne er på dansk.
Acceptance: Husk at sætte flueben i dette felt, for at godkende licensen.

Når det er udfyldt, er det blot at klikke på Install, hvorefter systemet installerer den ønskede CMS. Bemærk at der kan gå et par minutter, før indholdet kan besøges på hjemmesiden.

Først skal du åbne din browser og skriv http://dit-domæne.dk:8080. (husk at udskifte dit-domæne.dk, med dit eget domænenavn).
Indtast de koder, som du modtog ved oprettelsen af dit webhotel.

login



Dit RemoteControlPanel vil som standard være sat til engelsk. For at ændre dette skal du tilgå fanen Tools og derefter trykke Password and Language. Her vil du kunne vælge da under Language.

Her vil det også være muligt, at ændre password for din bruger til RemoteControlPanel.

sprog

Du skal logge ind på dit kontrolpanel, og gå til fanen Sites -> FTP-Accounts. Herefter klik på Add new FTP-User og udflyd følgende:

    • Under Website vælges det relevante site du vil oprette FTP til.
    • Under Username skrives et brugernavn, som sættes bag dit brugernavn til eControlPanel.
      I dette eksempel bliver dit brugernavn til FTP xxxftp
    • Generer eller indtast en kode i feltet Password.
    • Afkryds Active.

Klik herefter på Save

opret ftpbruger



Efter et par minutter kan du teste din FTP-adgang, ved at logge på med din foretrukne FTP-klient. Husk at placere filerne i mappen web.

I denne guide henviser vi til dit domænenavn med dit-domaene.dk.
Dette skal hver gang erstattes af dit eget domænenavn.

Først skal du logge ind på dit kundecenter via enavn.dk og oprette en DNS record for det ønskede subdomæne.

Undfyld værdierne som vist nedenfor. Subnavn erstattes af det ønskede navn på dit subdomæne (uden .dit-domaene.dk) og IP'en angives til den samme som for www. (findes længere nede på samme side).

DNS Record

Du skal logge ind på dit eControlPanel, og gå til fanen Sites -> Subdomain for website

Subdomain

    • I feltet Host indtastes navnet på det ønskede subdomæne (uden .dit-domaene.dk).
    • I feltet Domain vælges det domænenavn som subdomænet skal ligge under.
    • I feltet Redirect Type vælges No flag.
    • I feltet Direct Path indtastes den mappe som subdomænet skal pege på med stråstreg (/) både i starten og slutningen.
    • Afkryds Active.

Herefter skal du logge du ind på FTP og under web oprette den mappe som du angav under Direct Path ovenfor (uden stråstreger).

Filer der placeres i denne mappe vil blive vist på dit nyoprettede subdomæne.

Hvis du oplever problemer med at logge på FTP, hvor du får en advarsel om at et certifikat er udløbet som vist nedenfor:

- kan det skyldes et forældet antvirus-program installeret på den pågældende computer.

Dette kan nemt omgås ved at specificere at man vil logge på med almindelig FTP.

Dette gøres ved at tilføje ftp:// i starten af værtsnavnet som vist nedenfor i FileZilla:


Grundet den nye persondataforordningslov har vi valgt at tvinge logon med sikker FTP.

Fordelen ved dette er at loginoplysninger vil være krypterede når man logger på FTP via sit FTP-program.

Første gang man logger på FTP skal man derfor accepetere et certifikat fra dotserv.com ved at sætte hak i Hav altid tillid til certifikatet i fremtidige sessioner og derefter klikke Ok.

Hvis en hjemeside har opbrugt al sin plads er det muligt at udbedre problemet på en af følgende måder:

1. Juster quota via kontrolpanelet

Log ind på eControlPanel via http://dit-domaene.dk:8080.

Her kan man under fanen Statistics -> Website quota (Harddisk) se pladsforbrug for hver af sine hjemmesider.

Overview of webquota

Domain / website: Navnet på den pågældende hjemmeside
Used space: Brugt plads for den enkelte hjemmeside
Soft limit: Pladsgrænsen for den enkelte hjemmeside

Ved at klikke på en hjemmeside kan man tilpasse hvor meget af webhotellets samlede plads, der skal være reseveret til den.

2. Ryd op i hjemmesideindhold


Det er muligt at logge ind via FTP, se en oversigt over sine filer på webhotellet og slette indhold, der ikke længere benyttes.

3. Tilkøb af mere plads

Sidst men ikke mindst er det muligt, at tilkøbe ekstra plads til et eksisterende produkt eller opgradere til en større løsning. Begge dele håndteres under vores kundecenter, når du viser detaljerne for dit hotelprodukt.

Efter at din bestilling er afgivet vil du modtage en ordrebekræftelse, og hvis du betaler med kreditkort, vil du også modtage en kvittering med det samme.

Når betalingen er registeret bestilles eventuelle domæner, og produkter sættes op.

Du vil modtage en email med dine login informationer når produktet er sat op, og det kan herefter bruges lige så snart DNS ændringerne slår igennem og eventuelle domæneregisteringer er gennemførte.

Du kan benytte et vilkårligt FTP program(fx Filezilla) til at uploade filer til dit webhotel med.

Dit FTP-program vil spørge efter host/værtsnavn, brugernavn og password. Disse oplysninger ses i mailen som er blevet tilsendt ved oprettelsen af webhotellet. Dit host/værtsnavn vil altid være dit domænenavn (uden www foran).

 

Kan du ikke huske dit brugernavn og password, kan du logge ind på dit kontolpanel og ændre det. Gå ind under fanen Sites -> FTP-Accounts, her har du muilghed for at redigere din bruger.

Når du lægger din filer op på dit webhotel skal de ligge i den mappe der hedder webLigger filerne ikke i denne mappe vil du ikke kunne se indholdet via din browser.

FileZilla er et FTP-program, som du kan bruge, når du skal overføre filer til og fra din hjemmeside.

Programmet er gratis og kan hentes her


Når programmet er hentet og installeret, skal du udfylde felterne i toppen:

    • Vært er dit domænenavn(fx dit-domæne.dk).
    • Brugernavn kan du se i din velkomstmail eller i kontrolpanelet under Sites, FTP-Accounts.
    • Kodeord kan du se i din velkomskomstmail eller du kan ændre det i kontrolpanelet under SitesFTP-Accounts.
    • Port skal ikke udfyldes

Forbind til serveren ved at klikke på Lyntilslut



Sæt hak udfor Hav altid tillid til certifikatet i fremtidige sessioner. for at acceptere certfikatet for dotserv.com og klik på Ok



I venstre side ses Lokalt sted, som er en oversigt de filer, der findes på din computer:



I højre side ses Fjernsted, hvor der er en oversigt over de filer, der findes på din hjemmeside.
Du skal gå ind i mappen web for at overføre filer til din hjemmeside.



Du overfører en fil ved at trække den fra det ene vindue og hen til det andet.

Vi har PHP og MySQL installeret, på alle vores Linux-servere.

Nye sider bliver sat op på servere med PHP 7 og MySQL 5.7 med mulighed for at vælge PHP 5.6 for et specifickt website.

Hvis du har bruge for en anden version er du altid velkommen til at kontakte os. Du kan kontakte os på: support@enavn.dk
For at aktivere PHP7 på din hjemmeside, skal du logge ind i dit eControlPanel.

Da vil du skulle tilgå fanen Sites og klikke på domænet i oversigten.
Sites



Dernæst bør du bladre ned i indstillingerne og finde PHP Version - her kan du vælge PHP 7.0 og husk at vælge Save nederst når PHP versionen er valgt.
PHP7
Hvis du har en database der oprettet skal du logge ind på RemoteMySQL. Herefter skal du vælge din tomme database i venstre side, og derefter tryk på fanen Import øverst på siden. Nu har du mulighed for at vælge den fil/database du vil importere og tryk Udfør.

Har du ikke en database kan du se hvordan under Hvordan opretter jeg en database (MySQL)?

Du kan oprette flere MySQL databaser ved ta logge ind på dit eControlpanel.
Når du er loggget ind skal du klikke på Sites, Databases og Add new Database. Udfyld følgende felter:

    • Sites vælg hvilken side databasen skal tilhøre.
    • Database name skriv navn på databasen.
      Bemærk koden til venstre - dette bliver sat foran dit databasenavn. I dette eksempel c116ditdomaene.
    • Database user vælg brugeren til databasen. 
      Ønsker du ikke at benytte en af de eksisterende brugere kan du oprette en ny under fanen Database users
    • Databasen charset vælg UTF-8.
    • Hvis du skal have adgang til databasen andetsteds fra, skal du afkrydse feltet Fjernadgang og angive ip numre.
      Du skal endvidere kontakte support@enavn.dk for at få åbnet i vores firewall.
    • Sæt hak i Active, ellers kan du ikke benytte databasen.

Klik herefter på knappen Save.

opret mysql database



Du kan tilgå din database online ved at besøge http://dit-domæne.dk/remotemysql (Husk dit-domæne.dk skal erstattes med dit eget domænenavn).
Her bliver du spurgt til brugernavn og adgangskode. Dette er dit database login.


Kan du ikke huske dit database login kan du logge ind på dit eControlPanel og ændre det. Gå ind under fanen Sites-> Database users, her har du muilghed for at redigere din database brugers oplysninger.

Det er muligt, at se trafik for mailbokse under fanen Email -> Mailbokstrafik. 

Du kan også se en statistik over trafik på dit/dine domæne(r) under Websider -> Webtrafik.

I Websider -> Website quota (Harddisk) er det muligt at se pladsforbruget på dit/dine domæne(r).

Senest 24 timer efter første besøg til din hjemmeside kan du se statistik på http://dit-domæne.dk/stats/ (Husk dit-domæne.dk skal erstattes med dit eget domænenavn).

    • Brugernavnet er admin.
    • Adgangskoden kan du se i velkomstmailen.


Kan du ikke huske din adgangskode kan du ændre den via dit kontrolpanel. Gå til Sites og vælg det domæne du vil se statistik for. Herefter skal du klikke på fanen Statistics, hvor du kan indsætte eller generere en ny kode.


Bemærk at du får en Adgang Nægtet fejl hvis du besøger for tidligt og statistikken ikke er genereret endnu.

Du kan tømme browserens cache, for at sikre, at du kan se opdateret indhold, når du besøger en hjemmeside. Browserens cache lagrer oplysninger fra hjemmesider du besøger, for at være i stand til at indlæse dem hurtigere. Denne kan dog generere problemer for dig, hvis du netop har opdateret din egen hjemmeside, da man typisk vil møde hjemmesidens gamle indhold.

 

Chrome (Windows)

  1. Åbn Google Chrome
  2. Klik på de 3 linjer i højre hjørne og tryk på Historik
  3. Klik på Ryd browserdata...
  4. Vælg en tidsperiode og hvad du ønsker at slette
  5. Klik på Ryd browserdata
  6. Åbn Google Chrome
  7. Vælg Chrome i den øverste bjælke
  8. Klik på Clear Browsing Data
  9. Vælg den tidsperiode, og hvad du ønsker at slette
  10. Klik på Clear Browsing Data

 

Chrome (OS X)

  1. Åbn Google Chrome
  2. Vælg Chrome i den øverste bjælke
  3. Klik på Clear Browsing Data
  4. Vælg den tidsperiode, og hvad du ønsker at slette
  5. Klik på Clear Browsing Data

 

Firefox

  1. Åbn Mozilla Firefox
  2. Klik på Firefox i venstre hjørne
  3. Flyt markøren over Historik
  4. Klik på Ryd seneste historik...
  5. Vælg en tidsperiode, og hvad du ønsker at slette
  6. Klik på Ryd nu

 

Internet Explorer (Windows)

  1. Åbn Internet Explorer
  2. Klik på tandhjulet i det højre hjørne
  3. Flyt markøren over Sikkerhed
  4. Klik på Slet browserdata...
  5. Vælg hvad du ønsker at slette
  6. Klik på Slet


Safari (OS X)

  1. Åbn Safari
  2. Vælg Safari i topbjælken
  3. Klik på Reset Safari
  4. Vælg kun afkrydsningsfeltet Clear history
  5. Klik på Reset

Dine priser

Vores primære motivation er at give dig et stærkt og sikkert miljø, som gør dig i stand til at realisere dine drømme til en overkommelig pris.

Kontrolpanel

Alle vores løsninger kommer med et brugervenligt og kraftfuldt kontrolpanel, så kan du administrere dine løsninger uden stor teknisk viden.

Renere miljø

Vi arbejder konstant på integration af hardware med lavspændings processorer og på optimering af kold luftstrøm i vores datacenter.

Teknisk viden

Vi stiller vores mangeårige tekniske erfaring til rådighed for dig. Har du brug for råd eller hjælp til dine løsninger, kan du altid regne med os.

Sikkerhed

Vi har stor fokus på sikkerhed og beskyttelse af dine data, og derfor bruger vi den seneste generation af firewall løsninger i vores netværk.

Backup

Vi tager backup af alle dine data på regelmæssig basis på flere fysiske lokationer. Er uheldet ude, har du derfor altid en brugbar backup.

Support

Har du brug for hjælp eller råd, så er vores supportteam altid klar til at yde professionel hjælp. Det er som at have sin egen dedikerede it-afdeling.

Datacenter

Vores eget private datacenter med redundant net og strøm er overvåget 24/7 af kvalificerede medarbejdere, der hurtigt tager hånd om evt. problemer.